3مهارت بسیار مهم در زمان استخدام منشی یک مطب دندانپزشکی
بسیاری از دندانپزشکان و متخصصان حوزه دندانپزشکی ترجیح میدهند تا فردی را به عنوان منشی دندانپزشکی انتخاب نمایند که این فرد اطلاعات بسیار جزئی و دقیق از روندهای درمانی داشته باشد. از نگاه آنها بهترین منشی فردی است که بیشترین اطلاعات دندانپزشکی را در بین متقاضیان دارا میباشد که این مورد معمولا نادرست است.
اولویت های کاری یک منشی مطب و کلینیک دندانپزشکی عبارت است از:
- وقت دهی و برنامه ریزی روندهای درمانی که توسط پزشک تجویز شده است
- هماهنگی با مطبهای متخصّین دندانپزشکی و ارجاع برخی بیماران به مطب این پزشکان در صورت لزوم
- دریافت حق الزحمه درمانی از بیماران.
با توجه به اولویت های کاری یک منشی دندانپزشکی و از آنجایی که منشی یک مطب و کلینیک دندانپزشکی در ارتباط مستقیم با بیماران قرار دارد و بسیاری از بیماران به دلیل مشغله زیاد دندانپزشکان سوالات خود را از آنها میپرسند، از این رو نقش این افراد در راهنمایی و مدیریت بیماران بسیار حیاتی و مهم میباشد.
پر واضح است که استخدام کارکنان جدید برای دندانپزشکان و مدیران کلینیکهای دندانپزشکی یک چالش پر مخاطره است. این مسئله موقعی چالشیتر میگردد که این افراد، کارمندانی بلند مدت و نقش خاص و مهمی را در یک مطب یا کلینیک دندانپزشکی ایفا نمایند.
با این حال، اگر فردی برخی از ویژگی های اصلی یک منشی خوب را دارا باشد و از نگاه یک دندانپزشک فقط نیاز به کمی آموزش داشته باشد، آموزش دادن به چنین فردی ارزشش را دارد. چرا که به طور کلّی آموزش نقشی حیاطی در ارتقا شخصی و شغلی کارمندان دارا میباشد و از طرفی این امر موجب ارتقا خدمات مطب و کلینیک دندانپزشکی مورد نظر میگردد.
3 مهارت بسیار مهم در زمان استخدام منشی یک مطب دندانپزشکی عبارتند از :
1. قابلیت دوست داشته شدن توسط دیگران
به طور کلی استخدام فردی که به طور طبیعی دارای ویژگی دوست داشته شدن توسط دیگران است کمی سخت به نظر میرسد، چرا که این افراد کم میباشند ولی این مسئله یک نکته کلیدی در فرآیند استخدام منشی برای یک مطب دندانپزشکی است. دوست داشتن فردی و شخصی، اولین گام ایجاد یک ارتباط آمیخته با احترام و محبت است. هنگامی که بیماران کسی را دوست داشته باشند، به او اعتماد کرده و به چیزی که او میگوید گوش خواهند داد و هزینه بیان شده از سوی او برای درمان خود را قبول کرده و آن را خواهند پرداخت. چنین افرادی معمولا شاد بوده و همواره لبخند برلب دارند. چنین افرادی مثبت اندیش بوده و سرشار از انرژی مثبت میباشند. وقتی چنین ویژگیهای شخصیتی در یک فرد قوی باشد، احتمالا این فرد یک گزینه بسیار مناسب برای منشیگری در یک مطب و کلینیک دندانپزشکی است.
2. تواناییهای ارتباطی
مهارتهای ارتباطی نقشی کلیدی در موفقیت و رشد روابط بین فردی ایفا میکند. اگر یک منشی با شخص مراجعه کننده به مطب ارتباط برقرار ننماید و نتواند ابهامات ذهنی او را در رابطه با روندهای درمانی ارائهشده از سوی دندانپزشک و همچنین میزان هزینه درمانی او بر طرف نماید، این بیمار به مطب و کلینیک اعتماد خواهد کرد. علاوه بر این ایجاد ارتباط موثر با بیماران در طی روند درمانی آنها، نقش کلیدی در وفاداری بیماران به یک مطب و کلینیک دندانپزشکی ایفا مینماید. برخی از مهمترین راههای ارتباطی با بیماران عبارتاند از :
- ارتباط کلامی با تلفن:
تجربه ثابت کرده است که پیام متنی و ایمیل به اندازه تلفن در جلب رضایت بیمار از برنامهریزی روند درمانی موثر نیست.
- پیگیری ادامه درمانی:
پیگیری روند درمانی در یک یا دو روز بعد از جلسات درمانی انجام شده باعث میگردد که بیماران جلسات درمانی خود را در اولویت کاری خود قرار دهند.
- استفاده از جملات امید بخش و رضایت بخش از روند درمانی بیمار:
این کار باعث باعث دلگرمی بیماران گشته و باعث میگردد بیماران به ادامه روند درمانی خود در مرکز شما ترغیب شوند.
3. تواناییهای مدیریتی
یک منشی مطب و کلینیک دندانپزشکی باید قادر باشد در مورد مسائل مدیریتی از جمله مسائل مالی و هزینههای درمانی به بیماران توضیح داده و ابهامات آنها را بر طرف نماید و با آنها بر سر مبلغی مشخص به توافق برسد. از سوی دیگر او باید توان درخواست پول از بیماران را دارا باشد و بدون خجالت از بیماران هزینههای درمانشان را طلب نماید.
به منظور مدیریت صحیح امورات یک مطب دندانپزشکی ویژگیهای زیر برای یک منشی الزامی است :
- استقلال در توافق با بیماران بر سر مسائل مالی:
یک منشی دندانپزشک باید استقلال کافی برای توافقات مالی با مراجعین به مطب دندانپزشکی را بدون مراجعه پیاپی به دندانپزشک داشته باشد.
- علاقهمندی به ایفای نقش در مدیریت مسائل مالی:
یک منشی دندانپزشک باید علاقهمندی کافی برای ایفای نقش در مدیریت مسائل مالی را دارا باشد و از انجام دادن مدیریت مباحث مالی و امور حسابداری ترسی نداشته باشد.
- قابلیت توضیح ارزشهای مطب به پرسنل و بیماران و مدیریت بمنظور دستیابی به اهداف:
یک منشی مطب و کلینیک دندانپزشکی باید توانایی درک ارزشهای مطب و انتقال صحیح آن به مراجعین را دارا باشد.
به طور کلی وجود یک منشی توانا در هر مطب و کلینیک دندانپزشکی یک نعمت بزرگ میباشد، در نتیجه سعی نمایید نیروهای خوب خود را حفظ نمایید و آنها را از طریق آموزش ارتقا دهید.