عکس پست

3مهارت بسیار مهم در زمان استخدام منشی یک مطب دندانپزشکی

بسیاری از دندانپزشکان و متخصصان حوزه دندانپزشکی ترجیح می‏دهند تا فردی را به عنوان منشی دندانپزشکی انتخاب نمایند که این فرد اطلاعات بسیار جزئی و دقیق از روندهای درمانی داشته باشد. از نگاه آنها بهترین منشی فردی است که بیشترین اطلاعات دندانپزشکی را در بین متقاضیان دارا  می‏باشد که این مورد معمولا نادرست است.

اولویت های کاری یک منشی مطب و کلینیک دندانپزشکی عبارت است از:

  1. وقت دهی و برنامه ریزی روندهای درمانی که توسط پزشک تجویز شده است
  2. هماهنگی با مطب‏های متخصّین دندانپزشکی و ارجاع برخی بیماران به مطب این پزشکان در صورت لزوم
  3. دریافت حق الزحمه درمانی از بیماران.

با توجه به اولویت های کاری یک منشی دندانپزشکی و از آنجایی که منشی‏ یک مطب و کلینیک دندانپزشکی در ارتباط مستقیم با بیماران قرار دارد و بسیاری از بیماران به دلیل مشغله زیاد دندانپزشکان سوالات خود را از آنها می‏پرسند، از این رو نقش این افراد در راهنمایی و مدیریت بیماران بسیار حیاتی و مهم می‏باشد.

پر واضح است که استخدام کارکنان جدید برای دندانپزشکان و مدیران کلینیک‏های دندانپزشکی یک چالش پر مخاطره است. این مسئله موقعی چالشی‏تر می‏گردد که این افراد، کارمندانی بلند مدت و نقش خاص و مهمی را در یک مطب یا کلینیک دندانپزشکی ایفا نمایند.

با این حال، اگر فردی برخی از ویژگی های اصلی یک منشی خوب را دارا باشد و از نگاه یک دندانپزشک فقط نیاز به کمی آموزش داشته باشد، آموزش دادن به چنین فردی ارزشش را دارد. چرا که به طور کلّی آموزش نقشی حیاطی در ارتقا شخصی و شغلی کارمندان دارا می‏باشد و از طرفی این امر موجب ارتقا خدمات مطب و کلینیک دندانپزشکی مورد نظر می‏گردد.

3 مهارت بسیار مهم در زمان استخدام منشی یک مطب دندانپزشکی عبارتند از :

1. قابلیت دوست داشته شدن توسط دیگران

به طور کلی استخدام فردی که به طور طبیعی دارای ویژگی دوست داشته شدن توسط دیگران است کمی سخت به نظر می‏رسد، چرا که این افراد کم می‏باشند ولی این مسئله یک نکته کلیدی در فرآیند استخدام منشی برای یک مطب دندانپزشکی است. دوست داشتن فردی و شخصی، اولین گام ایجاد یک ارتباط آمیخته با احترام و محبت است. هنگامی که بیماران کسی را دوست داشته باشند، به او اعتماد کرده و به چیزی که او می‏گوید گوش خواهند داد و هزینه بیان شده از سوی او برای درمان خود را  قبول کرده و آن را خواهند پرداخت. چنین افرادی معمولا شاد بوده و همواره لبخند برلب دارند. چنین افرادی مثبت اندیش بوده و سرشار از انرژی مثبت می‏باشند. وقتی چنین ویژگی‏های شخصیتی در یک فرد قوی باشد، احتمالا این فرد یک گزینه بسیار مناسب برای منشی‏گری در یک مطب و کلینیک دندانپزشکی است.

 2. توانایی‏های ارتباطی

مهارت‏های ارتباطی نقشی کلیدی در موفقیت و رشد روابط بین فردی ایفا می‏کند. اگر یک منشی با شخص مراجعه ‏کننده به مطب ارتباط برقرار ننماید و نتواند ابهامات ذهنی او را در رابطه با روندهای درمانی ارائه‏شده از سوی دندانپزشک و همچنین میزان هزینه درمانی او  بر طرف نماید، این بیمار به مطب و کلینیک اعتماد خواهد کرد. علاوه بر این ایجاد ارتباط موثر با بیماران در طی روند درمانی آنها، نقش کلیدی در وفاداری بیماران به یک مطب و کلینیک دندانپزشکی ایفا  می‏نماید. برخی از مهم‏ترین راه‏های ارتباطی با بیماران عبارت‏اند از :

  • ارتباط کلامی با تلفن:

تجربه ثابت کرده است که پیام متنی و ایمیل به اندازه تلفن در جلب رضایت بیمار از برنامه‏ریزی روند درمانی موثر نیست.

  • پیگیری ادامه درمانی:

پیگیری روند درمانی در یک یا دو روز بعد از جلسات درمانی انجام شده باعث می‏گردد که بیماران جلسات درمانی خود را در اولویت کاری خود قرار دهند.

  • استفاده از جملات امید بخش و رضایت بخش از روند درمانی بیمار:

 این کار باعث باعث دلگرمی بیماران گشته و باعث می‏گردد بیماران به ادامه روند درمانی خود در مرکز شما ترغیب شوند.

3. توانایی‏های مدیریتی

یک منشی مطب و کلینیک دندانپزشکی باید قادر باشد در مورد مسائل مدیریتی از جمله مسائل مالی و هزینه‏های درمانی به بیماران توضیح داده و ابهامات آن‏ها را بر طرف نماید و با آنها بر سر مبلغی مشخص به توافق برسد. از سوی دیگر او باید توان درخواست پول از بیماران را دارا باشد و بدون خجالت از بیماران هزینه‏های درمانشان را طلب نماید.

به منظور مدیریت صحیح امورات یک مطب دندانپزشکی ویژگی‏های زیر برای یک منشی الزامی است :

  • استقلال در توافق با بیماران بر سر مسائل مالی:

یک منشی دندانپزشک باید استقلال کافی برای توافقات مالی با مراجعین به مطب دندانپزشکی را بدون مراجعه پیاپی به دندانپزشک داشته باشد.

  • علاقه‏مندی به ایفای نقش در مدیریت مسائل مالی:

یک منشی دندانپزشک باید علاقه‏مندی کافی برای ایفای نقش در مدیریت مسائل مالی را دارا باشد و از انجام دادن مدیریت مباحث مالی و امور حسابداری ترسی نداشته باشد. 

  • قابلیت توضیح ارزش‏های مطب به پرسنل و بیماران و مدیریت بمنظور دست‏یابی به اهداف:

یک منشی مطب و کلینیک دندانپزشکی باید توانایی درک ارزش‏های مطب و انتقال صحیح آن به مراجعین را دارا باشد.

  

به طور کلی وجود یک منشی توانا در هر مطب و کلینیک دندانپزشکی یک نعمت بزرگ می‏باشد، در نتیجه سعی نمایید نیروهای خوب خود را حفظ نمایید و آن‏ها را از طریق آموزش ارتقا دهید.