عکس پست

اهمیت مصاحبه در فرایند استخدام پرسنل مطب و کلینیک دندانپزشکی

مرحله مصاحبه، یکی از مهم‏ترین مراحل فرایند استخدام است. این اهمیّت به این خاطر است که فرایند مصاحبه شامل مراحلی است که به مصاحبه کننده در شناسایی فرد شاخص‏تر و در نتیجه رسیدن به نتیجه بهتر کمک می‌کند. از سوی دیگر صرف انجام مصاحبه به خودی خود، متخصصان منابع انسانی را در شناخت افراد کارا و ناکارا یاری می‌‏نماید.
علاوه بر مطالب فوق، انجام مصاحبه به شناخت بهتر ویژگی های متقاضیان کمک نموده و در نتیجه به قضاوت بهتر درباره افرادی که در حوزه خاصّی توانمند می‏‌باشند کمک می‏‌کند.

به طور کلّی دلایل دیگری مانند موارد زیر نیز برای مصاحبه وجود دارد:

1. ارزیابی کارکنان

کارکنان از طریق فرایند مصاحبه ارزیابی شده و این ارزیابی، بعنوان یکی از بهترین راه ها برای شناخت پتانسیل‌های فردی استفاده می شود. بنابراین، این یکی از دلایلی است که ارزیابی کارکنان از طریق فرایند مصاحبه ضروری است.

2. بعضی مواقع هیچ رویه دیگری موجود نیست

بعضی مواقع هیچ رویه دیگری به جای مصاحبه وجود ندارد. بنابراین مصاحبه بخش مهمی از فرایند انتخاب را شکل می‌‏دهد. این فرایند به ارتباط مصاحبه شونده و مصاحبه کننده کمک می‌‏کند.

3. مصاحبه پلی بین کارفرما و متقاضی شغل ایجاد می کند

فرایند مصاحبه بعنوان پلی عمل می‏‏‌کند که بین اطلاعات طرفین(کارفرما و متقاضی شغل) قبل از آشنایی ارتباط برقرار می‏‌کند. بنابراین، بین شکاف های موجود پل می‌‏زند.

4. آزمودن مهارت‌های سخنوری متقاضیان شغلی

با استفاده از فرآیند مصاحبه فرد می‌‏تواند به خوبی و بر اساس شیوه ارتباطی اش ارزیابی شود. میزان تسلّط افراد بر مهارت‌های ارتباطی را نمی‏توان به خوبی از روی نوشتار آنها تشخیص داد . آزمودن مهارت‌های ارتباطی، کلامی و سخنوری از طریق سخن گفتن امکان‌پذیر است.

5. بررسی میزان سطح اعتماد به نفس

در یک مصاحبه شغلی، فرد متقاضی ممکن است مجبور به ارائه در مقابل جمع گردد و در این صورت خجالتی بودن یا اعتماد به نفس او مشخص می‏‌شود. بنابراین، برای دانستن اینکه آیا فرد قادر به صحبت کردن در جلوی جمع است یا نه، می‏توان از مصاحبه بهره گرفت.

6. رفتار اجتماعی فرد متقاضی تحلیل می‌‏شود

مزیت دیگر انجام مصاحبه این است که رفتار اجتماعی فرد تحلیل می شود. زمانی که یک فرد صحبت می‌کند، زبان بدن، نوع کلمات به کار برده و خلقیات اصلی او ظاهر می‌‏شوند. بنابراین، این هم یکی از دلایل مهم انجام مصاحبه است.

7. آزمودن زبان بدن و هوشمندی فرد متقاضی

میزان هوش و زبان بدن فردی متقاضی، از طریق مصاحبه مشخص می‌شود.

8. میزان توان پاسخگویی فرد مقاضی آزمون می‌شود

وقتی ما به‏ طور عادی با دوستانمان حرف می‌‏زنیم، شیوه اظهارنظر و صحبت ما، دارای وقفه‌های هوشمندانه‌ای برای جلوگیری از بیان کلمات ناصحیح در زمان نادرست است. بنابراین، اگر این کار را هنگام صحبت با دوستانمان انجام می‏‌دهیم، چرا از انجام آن در حین مصاحبه اجتناب کنیم. البته این کار در طول فرایند مصاحبه برای اینکه بدانیم فرد خود را چگونه توصیف می‏‌کند و کیفیت پاسخ او را ارزیابی کنیم، ضروری است. موارد گفته شده، نکاتی است که مشخص کننده اهمیت فرایند مصاحبه برای تمامی مطب‏‌ها و کلینیک‌‏های دندانپزشکی فارغ از اندازه و نوع آن‌ها است.

اساسا چرا مصاحبه‌ها انجام می‌شوند؟

مصاحبه ها تقریبا در همه مطب‏‌ها و کلینیک‌‏های دندانپزشکی بزرگ وکوچک انجام می‏‌شود.
این کار صرفا برای ارزیابی هوش و دیگر ویژگی های فردی نبوده بلکه به دلایل قانونی باید مصاحبه انجام شود:

1. رویکرد قانونی:

هر مطب‏ و کلینیک‏ دندانپزشکی به خودی خود یک نهاد قانونی است. کلینیک‏ دندانپزشکی مستقل از فرد مالک آن است، یا به عبارتی می‏توان گفت که کلینیک یک نهاد منفرد است.
بنابراین، هر مطب‏ و کلینیک‏ دندانپزشکی دارای قوانینی است که این مقررات باید در قالب قوانین کشور مستقر در آن طراحی شوند و همه اعضای آن مطب‏ و کلینیک باید به آن پایبند باشند.

2. راهی عالی برای کم کردن تعداد کاندیدها

تنها راهی است که با آن می توان تعداد زیادی کاندیدا را ارزیابی و افراد شایسته را غربال کرد.

3. کمک به ارتقای کیفی مطب‏ و کلینیک‏ دندانپزشکی

هر مطب‏ و کلینیک‏ دندانپزشکی بطور مستقیم و غیرمستقیم فرایند مصاحبه را پیاده می‏کند. این کار به این دلیل است که اگر مصاحبه شما عالی باشد، حتی اگر فرد مورد نظر شما استخدام هم نشود، با تسهیم تجربیات خوب و بد خود، مطب‏ و کلینیک‏ دندانپزشکی را ارتقا می‏دهد. بنابراین، این خود برای مطب‏ و کلینیک‏ دندانپزشکی سودمند است.

4. راهی برای افزایش ارتباطات

مصاحبه، راهی است که یک فرد متقاضی شغلی با آن می‏تواند شماری از افرادی را که هرگز فکرش را هم نمی‏کرد را ملاقات کند. بنابراین، به این طریق، فرایند مصاحبه نه تنها برای مطب‏ و کلینیک‏ دندانپزشکی ، بلکه برای متقاضیان نیز سودمند است. شاید هنگام ملاقات با افرادی که در میزی رو به روی شما نشسته اند بتوانید شماره تلفن یا آی دی فیس بوک خود را به اشتراک بگذارید و به این طریق با دیگران ارتباط برقرار کنید.

5. باورهای درونی متقاضی از طریق آزمون کلامی درک می شود

وجود ذهنیت خاص در باورهای متقاضیان را می‏توان از طریق روشهای خاصی آزمون نمود. علاوه بر آن سرعت پاسخ صحیح و نیز میزان درست بودن جواب متقاضی در کوتاهترین شکل ممکن، به استخدام کننده برای تصمیم‌گیری درباره شما کمک می‏‌کند.

6. جمع‌‏آوری برخی اطلاعات محرمانه

ز طریق مصاحبه، همچنین می‏توان اطلاعات اضافی درباره کاندیدا، میزان صحبت کردن او و یا اینکه آیا او می‏داند چه چیزی را باید در مصاحبه مطرح کرد و چه چیزی را نه، را کسب نمود. در طول این فرایند، بسیاری افراد تمایل به نشان دادن اطلاعات محرمانه خود به کارفرمایان دارند. بنابراین، گاهی مصاحبه کنندگان عمدا حالت دوستانه با متقاضی می‏گیرند تا ببینند چه چیزهایی را بیان می‌کند.

7. قضاوت در رابطه با هوش و دانش متقاضی

از طریق مصاحبه می‏توان سطح هوش متقاضیان شغلی و سطح دانش آنان را تشخیص داد. این مطلب، می تواند به تصمیم‌گیری درباره انتخاب فرد کمک کند. این کار را از طریق آزمون کتبی نیز می‏توان انجام داد اما همگان بر این باورند که مصاحبه آسان‌‏تر بوده و زمان کمتری می‌‏برد. زیرا برخلاف مصاحبه، آزمون کتبی ابتدا باید تنظیم، سپس بررسی و نتایج آن تصحیح شود.

8. انتظارات متقاضی معلوم می شود.

در مصاحبه رو در رو انتظارات متقاضی مانند حقوق، انتظارات از مطب‏ و کلینیک‏ دندانپزشکی در زمان تعطیلات، مجوزها، ساعات کاری و غیره مشخص می‌شود. تمامی این انتظارات را می‏توان از طریق مصاحبه و ارتباطات شفاهی شناخت.

9. بیان نیازهای شغلی از سوی کارفرمایان

فرایند مصاحبه نه تنها برای متقاضی بلکه برای کارفرمایان نیز سودمند است، زیرا به افراد امکان بیان درخواست‌‏های خود را می‌دهد. همچنین افراد می‏توانند انتظارات خود از کاندیدا را بیان کنند.

10. بیان شروط قبل از آغاز همکاری میان کارفرما و متقاضی شغل

مصاحبه ها برای مشخص‌‏سازی شروط و مسائل کاری و اخلاقی قبل از همکاری بین کارکنان و کارفرما انجام می‌شود. بهتر است که همه مواردی که ممکن است بعدا منجر به سوء تفاهم شود، قبلا بیان شوند. در طول مصاحبه، فرد می‏تواند نظرات قلبی خود را مطرح کند که در طول نوشتن یا روشهای دیگر این چنین نیست. بنابراین وقتی صحبت می‏کنید نیاز به گفتن چیزهایی است که با روشهای دیگر نمی‏‌توانستید آنها را بیان کنید. به دلایل بالا، انجام مصاحبه‌ها ضروری است. این موارد، معیارهای ارزیابی هستند که باید دانسته شود و در غیر این صورت، کارکنان ناکارا بجای افراد کارا و شایسته انتخاب می‏ شوند.