چگونه می توان بیماران از دست داده را به مطب خود بازگرداند
هیچ دندانپزشکی دوست ندارد بیماران خود را از دست بدهد، به ویژه هنگامی که این بیماران برای دریافت سایر خدمات دندانپزشکی خود به دیگر مطبهای مجاور مراجعه نمایند. پر واضح است که به طور کامل نمیتوان مانع خروج بیماران از مطب شد، با این حال اقداماتی وجود دارد که به وسیله آن، دندانپزشکان میتوانند بیماران سابق خود را به مطب خود بازگردانده و مانع خروج بیماران دیگر از مطب گردند.
از بیمارانی که به هر دلیلی مطب را ترک نموده اند بازخورد بگیرید.
هنگامی که یک بیمار از شما درخواست کرد که پرونده پزشکیاش را به او بدهید و یا اگر شما را در مورد ترک مطبتان مطلع نمود ، از کارکنان خود بپرسید که آیا کارهایی وجود دارد که می تواند باعث تشویق بیمار به باقی ماندن در مطب شود یا خیر؟
اگر بیمار مایل به ماندن نیست، از او بپرسید که به چه دلیل مطبتان را ترک میکند. شاید او از رفتار بی ادبانه برخی از کارکنان مطب ناراحت گشته است و یا از مدت زمانهای طولانی نشستن در صف انتظار که ناشی از زمانبندی ناصحیح منشی است، ناراضی است. بازخوردهای این چنینی میتواند به بهبود وضعیت مطب شما کمک کند.
در برخی موارد، بیماران به شما اطلاع نمیدهند که در حال ترک مطب هستند. آنها به سهولت و با کنسل کردن وقت ویزیت و اجتناب از پاسخ به تماسهای تلفنی مطب، عدم تمایل خود به حضور مجدد در مطب شما را اعلام مینمایند. موثرترین راه برای دریافت بازخورد از این بیماران این است که از آنها خواسته شود تا با شرکت در یک نظرسنجی درباره خروجشان از مطب توضیح دهند.
ارسال فرم نظرسنجی از طریق ایمیل یا شبکه های پیام رسان اجتماعی موثرترین راه برای دسترسی به نظرات بیماران سابق است که شاید تعداد بیشماری از بیماران مسن از انجام اجتناب کنند، اما این روش برای نسل جوان روشی کارگشا، رایگان و زود بازده است. در نتیجه داشتن آرشیوی جامع از اطلاعات بیماران که حاوی اطلاعات ارتباطی با آنهاست امری اجتنابناپذیر است.
برای تشویق مشارکت بیشتر، نظرسنجی خود را کوتاه و دقیق نمایید. اولاً، از بیماران بخواهید دلایل خود برای ترک مطب را از میان یک لیست از قبل طراحی شده انتخاب کنند.
این لیست ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- من محل زندگی خود را تغییر داده ام یا تغییرات دیگری در زندگی ام ایجاد شده است که مانع از بازگشت به این مطب می شود.
- بیمه من تغییر کرده است و این مطب بیمه جدید را قبول نمی کند.
- مشکلاتی مانند عدم وجود جای پارک مناسب باعث میشود به این مطب باز نگردم.
- کیفیت خدمات درمانی در این مطب مطابق با معیارهای من نمی باشد.
- سایر موارد
سپس از بیماران بخواهید جزئیات بیشتری در مورد اینکه چرا آنها مطب شما را ترک کردند، ارائه دهند. پاسخ هایی که دریافت میکنید، بازخوردی ارزشمند برای بهبود کیفیت مطب شماست.
بر اساس بازخوردهای بیماران سابق امکان ایجاد تغییرات لازم را بررسی نمایید:
هنگامی که شما دلایل ترک مطب توسط بیماران را میدانید ، تعیین کنید که آیا میتوانید تغییرات لازم را برای بازگرداندن آنها انجام دهید یا خیر؟. اگر شما شکایات زیادی در مورد اشتباهات تلفنی یکی از کارمندان در رزرو کردن قرار ملاقاتها دریافت میکنید، میتوانید سیستم های نوین زمانبندی آنلاین را به وب سایت مطب خود اضافه کنید. یا اگر برخی بیماران بیان میکنند که یافتن جای پارک در حوالی مطب شما دشوار است، شما میتوانید تعدادی جای پارک اجاره کرده یا به این بیماران در ساعات خلوتی اطراف مطب، سرویس دهید.
شما نمیتوانید تمامی شکایت مرتبط با مطب خود را رفع کنید، اما میتوانید نکات قابل بهبود را اولویت بندی کرده و به این ترتیب تعداد بیشتری از بیماران سابق را مجدداً جذب مطب خود کنید.
به بیماران سابق در مورد تغییرات انجام شده در مطب خود اطلاع دهید.
اگر بر مبنای بازخورد بیماران تغییراتی در مطب خود اعمال کردهاید، به بیماران سابق در مورد این تغییرات اطلاع دهید. به منظور افزایش احتمال بازگشت مجدد آنها ، ارائه خدمات مشاوره رایگان یا تخفیفات قابل توجه در ارائه خدمات به این افراد مفید است.
همچنین مطمئن شوید که کارمندان مطب تغییرات انجامی را با بیماران فعلی نیز به اشتراک بگذارند. انجام این کار، نشان می دهد که مدیریت مطب به طور جدی رضایت بیماران را مدّ نظر قرار میدهد.
فرض نکنید که بیمارانی که از آنها خبری نیست ، مطب شما را ترک کرده اند
این اشتباه است که فرض کنید که بیمارانی که آنها را برای مدت زمانی ندیده اید، مطب شما را کاملا ترک کرده اند. بسیاری از بیماران قبل از اینکه مجبور به تعیین نوبت باشند، نیاز به یادآوری چندباره دارند.
ساده ترین راه برای برقراری ارتباط با بیمارانی که خبری از آنها نیست و دیگر بیماران، یادآوری قرارهای ملاقات از طریق ایمیل، پیام متنی، شبکه های پیام رسان اجتماعی مانند تلگرام و یا ارسال کارت پستال است. شما میتوانید یکی از کارکنان را مسئول یادآوری قرارهای ملاقات نمایید، یا می توانید از نرم افزارهای کامپیوتری که به طور خودکار این فرایند را مدیریت میکنند استفاده نمایید.
همچنین میتوانید با اشتراکگذاری مطالب آموزشی مانند راهنماییهایی در رابطه با بهداشت دهان و دندان در رسانه های اجتماعی یا از طریق خبرنامههای الکترونیکی، با بیماران ارتباط برقرار کنید.
اگر بیماران هنوز در قرار ملاقاتهای درمانی خود حضور پیدا نمیکنند، سعی کنید آنها را با تبلیغاتی ویژه مانند تخفیفهای معقول خدمات زیبایی دندانپزشکی که معمولاً برای بیماران جذابیت دارند، آنها را ترغیب به حضور مجدد در مطب نمایید.